Sidor

torsdag 19 juli 2012

Dag 3 och redan framsteg

Igår så red jag ponnyn runt byn. Passet tog ca 40 minuter och när jag skulle göra iordning henne så hade jag egentligen tänkt att rida med sadel. Men jag började tänka om och tänkte att jag med tanke på hennes svårighet att släppa ned mig i sadeln. Så jag struntade i sadeln och hoppade upp barbacka.

Vi skrittade länge för att hitta flyt,takt och kontakt med varandra. Detta svarade hon på ganska okej, men direkt jag tog för mycket eller la om skänkeln fel så svarade hon med att takta och bli lite stressad.

Men detta gick bättre och bättre, hon tog kontakt i bettet bättre och ibland kom tendensen tillbaka att hon hugger. Så jag kommer att pröva ut ett rakt bett för att se om detta blir bättre.
I travdelen under passet svarade hon bra och tog kontakt super fint i bettet. Vi hade flyt och bra takt dock lite undertempo dock hellre det än att hon inte hittar balans och taktar.
Att ponnyn efter bara 2 dagar under det 3e passet redan börjat acceptera bettet bättre och söker sig neråt framåt känns riktigt bra. Hoppas det håller i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar