Sidor

lördag 3 september 2011

Snubbel och brunstig

Igår målade jag stallet den 2a varvet. Så idag är de rubbor hinkhållare, täckeshängare.. ja alla små saker ska upp helt enkelt. Sen ikväll ska dom få göra premiär i sina boxar! :)
Blir att rida ett hårdare dressyr pass ikväll, kommer att rida med cavaletti bommar där jag ska jobba med öppna sluta, tempoväxlingar, skänkelvikningar och en och en annan förvändgalopp.
Uppdatera om de senare :)

Igår blev jag tokig på min donna. Hon va pigg så attans, brunstig och jätte snubblig..
Red ca 55 min, jobbade väldigt mycket med att få in de inre bakbenet. Har börja märka mer och mer tydligt när hon viker in huvudet. Precis som de domarna kan kommentera ibland.
Så de känns bra att jag känner nu när hon gör så, då blir de lättare att korrigera henne.

Iallafall, ridturen började med en lång framridning i skritt, vi red på en super bra skogsväg där de är som en berg och dalbana alltså upp och ner upp och ner, raksträcka, upp och ner. Ja ni förstår va jag menar.
Så planen va att jobba lite kondition och samtidigt jobba loss hennes nacke med stretsching.
Skritt och trav funkade kanon i början sen när vi skulle galoppera vare som att hon fullständigt sket i mina skänklar, jag red med spö så försökte korrigera henne med att dutta till på rumpan när jag bad om skänkel och hon inte tog sig an den. Problemet är att när hon brunstar JÄTTE mycket så är spö aldrig en bra ide, så hon sparkar direkt mot de vilket gör att de blir svårt att få till de hela.

Lite svårt att veta vilken nivå hon är i brunsten bara, men jag får lära mig de till ikväll istället att rida med sporrar för de är inte samma känslighet. När jag tillslut får till hennes galopp och ska jobba henne i trav istället snubblar hon hela tiden.. vad handlar de om? Jag vet att om hästar snubblar så kan man klättra med dom och lära dom att bli bättre på att sätta hovarna rätt när dom går.  Men är de något jag gör så är de och klättra minst en gång i veckan.. kan de va att jag måste hoppa oftare eller rida cavaletti oftare. För just i denna fråga så har jag ingen aning? Vet ni några bra tips på vad jag kan göra?

1 kommentar:

  1. Att rida rakt ut i skogen är bra, alltså inte följa någon stig eller ett spår. När jag hade min häst brukade jag rida på kalhyggen, där måste dom lyfta ordentligt på benen och se efter vart dom ställer ner hovarna :) Kul att stallet är färdigt, vilket dröm att ha stall på sin egna gård! :)

    SvaraRadera