Sidor

tisdag 13 september 2011

många tankar

Många tankar från helgen som inte riktigt har kunnat försvinna.
Förstår att de är många som undrar vad jag tänker på osv. Förklaringen kommer här.
Men innan jag ens börjar så får man inte tänka "hon överdriver" "så farligt är de inte" "de va ju en regional klass" Ja och allt vad man nu kan säga..

En lång historia kort, i början när jag började rida bavvan så red jag henne låg, sen efter en del träning började vi plocka upp henne. När jag tävlade henne förra säsongen så red jag henne i dom första tävlingarna högre och då blev de takt miss på takt miss. När jag lägger henne lägre och låter henne "va" så får vi inga taktmissar men ligger på 60% och inte så mycket mer än så.
Nu på träninngarna i sommar har vi byggt och byggt om både min ridning och hästens form. Vi har jobbat sten hårt och i Sikeå för 3 veckor sen kändes de bra men hon gick inte fram som jag hade önskat men de kändes som sagt bra och vi blev placerad i 2 klasser och 62% i båda klasserna.
Men de är som att vi stannar där..

På framridning och träning är de en otroligt samarbetsvillig häst, en bästa kompis som vill jobba och älskar att jobba. Men när vi kommer in på banan så är de som att man sitter ensam och har en häst som inte vill..
Efter LB2 i söndags kom domaren och sökte upp mig. Hon tycker jag va duktig som kämpar igenom de hela med en häst som inte ger tillbaka någonting.

Tårarna sprutade från mig och jag va helt förstörd, mer än på lördagen. Så vi börjar prata om hur man kan göra och tänka. Domaren gav mig 2 alternativ. Programträning där man tränar att inne på banan är allt framåt och allt ska va kul och att man nästan måste dalta med henne och ge beröm hela tiden. Hon hade haft ett sådant sto förr tydligen. Rida utan sporrar och bara rida lokala klasser, vilket för mig är ett nej på en gång. Träna utan sporrar gör jag emellanåt just för att variera min ridning. Men jag vill tävla regionalt och då får de väl blir super korta sporrar. De andra alternativet va jobbigt att höra men jag hade väl tänkt tanken själv.
De kan lika gärna va så att hon inte tycker de är roligt.. Eftersom som hon gör allt hon ska på framridning och träning men inte på banan, så kan de va att hon inte vill inne på banan. De har varit så här ett bra tag nu och jag vill prestera högre jah vill bli duktigare, sen om jag kommer sist eller först spelar ingen roll bara jag får en bra känsla. Som jag och domaren pratade om de är antingen pest eller kolera. Om jag rider henne låg och låter hon "va" blir jag godkänd i ritten men ligger alltid på 60-62% och kan inte få mer poäng för att hon är för låg. Plockar jag upp henne så bjuder hon inte till och blir nedbedömd av de istället.
Så många tankar på hur man ska göra. Är iaf struken nu ifrån Lycksele, jag känner att jag vill inte åka så långt betala en massa pengar för bensin när de inte ens känns roligt som de är nu.
Då åker jag hellre till skellefteå och urf i oktober.

2 kommentarer:

  1. Ni kanske ska prova på hoppning ett tag? :)

    SvaraRadera
  2. Det kan väl va värt att kämpa på ett tag till. Bavvan har som sagt ändå inte gjort SÅ många starter.... och så sätter du upp en tidsgräns. Att om det inte funkar förrän då... så sälj eller gör något annat. För det är ändå inte så länge ni har jobbat på det här nya sättet, så du måste ändå ge henne en chans att få befästa det och känna sig trygg i det. Så tycker jag. Sen är det så klart upp till dig hur du gör.

    SvaraRadera