Sidor

torsdag 19 september 2013

Dessa stunder

Trotsade min förkylning både idag och igår. Vilket betyder att jag tog den energin jag hade sparat ihop och tog mig upp på häst ryggen. Igår blev det ett lugnt pass runt byn, mycket jogg ingen press.

Idag däremot så tänkte jag ett kortare pass på banan med kandar. Det var länge sen jag red ordentligt på kandar. Har mest haft det vid uteitterna. Men idag skulle det blir andra bullar.

Då jag inte vill ta ut mig och göra det för svårt för oss båda så började jag med övergångar direkt från skritten. Halter, trav, galoppfattningar. Handen i fokus som skulle vara buren och bara vara med små små förhållningar och eftergivningar. Väldigt fort kom både jag och W in i känslan. Allt bara flöt på och vi var verkligen ett team. Så gick över i galopp red en båge på kortsidan, in på diagonal enkelt byte vid passerande av medielinjen in i båge igen på nästa kortsida, diagonal och enkelt byte igen. Rullade på detta och fick en väldigt fin känsla. Övergick därefter till vanliga byten. Lite svårt från höger till vänster men tillslut så!
När jag var nöjd och ville känna på traven var det som att vi svävade på moln. Väl framme i hand och ett riktigt bra tryck både fram och bak. Me like! Så då travade jag av honom och sen avslutade vi passet.

De bästa av allt var att vi inte red längre än 35 minuter. Vilket för mig är hur bra som helst. Man ska inte behöva sitta och nöta nära timmen och ibland längre innan man hittar en lösgjord och genomarbetad häst. När dom väl är helt genomarbetad och loss i alla sidor finner jag inte någon mening med att pressa och slipa på saker allt för länge jämt. Ibland visst men inte varenda gång. Men som vanligt är detta bara min åsikt.

Jag är glad iaf! :)

2 kommentarer:

  1. Känner igen det där med att sitta å rida i vad som känns en evighet för att få en lösgjord häst! Mina pass på Pallexi är alltid allt för långa just pga att hon behöver mycke tid för att bli loss och framme. Som tur är börjar vi också kunna dra ner passen tidsmässigt, och det känns bra! :)

    SvaraRadera
  2. Kul med ett bra pass :) jag tror det är bra med både dock. Klart man inte ska nöta, och funkar allt bra så kan man hörn nöja sig innan dom blir trötta. Men tror att det är bra att ibland pressa dom och sig själv att fortsätta ett tag till! För då kan man klara mer än man tror.

    SvaraRadera