Sidor

söndag 8 september 2013

Vatten över huvudet?

Under denna helg har många timmar spenderas på Vännäs Ryttarförening.

Under lördagen så var det Khadir som skulle få visa vad han kan. Det var en väldigt loj och allmänt trött häst jag försökte rida fram på ett bra men inte för ansträngande sätt. Känslan inne på banan var inte den bästa men en 2a plats och 62%.
LB2an 59% med en trög första del och en bra andra del i programmet. Vi är nöjda. Han gjorde så bra han kunde med väldigt lite energi.

Idag var det min käre Walles tur. Redan när vi lastade ut honom var lite orolig och han var svårt att få kontakt med. Dock första 10 min på framridningen så kändes det som om att det kunde gå riktigt bra idag!
Han var fin, mjuk och följsam. Men vid ena långsidan kom det en häst som galopperade samlat förbi oss och Walle exploderade.. Efter det vägrade han släppa ned mig i sadeln. Han körde helt och hållet sitt race. Inne på banan väldigt av och på.. många galoppinslag och en väldigt dålig känsla.

Jag som lovar mig själv att inte gråta över sånt här fick torka tårarna. Jag känner mig så kass.
Hundra tankar i huvudet snurrar. Har jag köpt en för svår häst, är jag verkligen så här dålig på att rida..
Ja jag känner mig bara jätte kompetent.

Däremot så lyssnar jag på alla runt omkring som säger att detta kommer bli bra, skynda långsamt osv.
Jag vet väl det också.. bara det att ibland försvinner tålamodet.

Bilder får ni senare :)

1 kommentar:

  1. Med Frodo har det tagit ända tills nu för mig att inse exakt hur känslig han är. T ex så åkte han på sommarbete, sedan på ett träningsläger hos Ida och sedan tillbaka till Hippo. När han då kom tillbaka var han helt knäpp, så det blev nog för mycket med dels att vara borta på sommarbete och sen åka direkt till Åsele.

    Nu börjar jag ha lite mer koll på vad han kan reagera på, men fortfarande blir jag förvånad över hur känsligt psyke han har ibland. Så egentligen det enda jag kan tipsa dig om att är att försöka tänka ett steg före och t ex inte åka på de tävlingar med tittigast bana eller trängst framridning etc. Iallafall inte nu från början, sen kommer ni garanterat kunna göra det men låt det ta tid, hitta förtroende osv :-) Det där fixar du Emelie, men det kommer att komma bakslag under tiden! I'm nog telling you it's gonna be easy, I'm telling you it's gonna be worth it... :-) Lycka till!

    SvaraRadera