Sidor

söndag 1 september 2013

Alla hästägares mardröm

Under 1 ½ år fick jag äran att träna och tävla min dröm häst. Oscar och jag fick en sån otroligt fin kontakt och blev bästa kompisar som litade på varandra till 100%. Jag fick sätta igång och bygga upp honom på nytt när han kom till mig sent i November 2011. Men snabbt hade vi på 6 månader kommit från LC till MSVC på tävlingsbanorna. Efter 9 månader utan några som helst problem så började han testa mig. Varför vet jag inte, men det tog flera månader innan vi tog oss igenom det och allt gick till det vanliga. Men pga pengar så kunde inte jag köpa honom, han va för dyr för den ekonomin jag har/hade. Och så mycket som mitt hjärta skrek den dagen han åkte vill man inte känna igen. Min drömhäst, min bästa vän lämnade mig.

Men ändå var jag trygg då jag och Oscars ägare visste att Oscar skulle få ett nytt bra hem. En tjej som hade fått barn och hade nu gett barnen egna ponnyer och hade nu tid att ta tag i sin egna ridning. Hon ville ha en läromästare som kunde ta upp henne i klasserna igen.
Allt verkade så bra.

Tills för några veckor sen då jag får ett samtal av Oscars ägare att den nya fodervärden säger att han är ofräsch och den personen påstår att det var MITT fel. Jag hade skickat en oren häst och att hon inte ville ha honom längre.
Oscars ägare som är/var på min sida ville bara meddela mig detta och att hon skulle återkomma när hon hade varit dit och tittat på honom själv. Efter ca 1 vecka ringer hon mig och berättar att Oscar är super dålig, han kan inte gå ordentligt med bakbenen och han är så smal och ingen gnista i sina ögon. Efter mycket om och men så får Oscars ägare tvinga hans fodervärd att köra honom till strömsholm där man konstatera att han är ännu smalare än vad han va veckan innan då hans ägare var förbi. Man kunde inte hitta ett enda fel på hästen förutom vanvårdade hovar och en fruktansvärd dålig skoning. Han har så ont i hovarna och har så dåliga hovar nu att han har skickats till ett rehabstall där han mest troligt kommer stå kvar i 4-5 månader. Han har boxvila då han inte får gå på sina hovar då dom måste läka. Dom måste få upp han i vikt då han har fått för lite mat och en hovslagare ska komma 1 gång varje vecka för att hjälpa honom med sina fötter. Man vet inte idag hur lång tid det kommer att ta innan han har en ryttare på sin rygg igen. Allt jag vet nu är att det finns underbara människor som hjälper honom nu och jag och hans ägare har daglig kontakt. Jag kommer åka dit här i höst. Kommer säkert gråta en skvätt då jag ser honom. Men jag ska dit och gosa ned mig i hans underbara mule.








2 kommentarer:

  1. Jag trodde han köptes, men han åkte alltså till en ny fodervärd? Och besiktades han inte innan du skickade honom? Sjukt tråkigt att han är dålig, men om det är något med hovarna så är det ju verkligen inget du har gjort! Även om jag inte tror att du har något med det att göra så måste väl det vara tydligt med tanke på problemen... Sjukt tråkigt i alla fall! Kram

    SvaraRadera
  2. Men så tråkigt!! Så jobbigt det måste kännas att få sån last över sig. Jag är fullt medveten om att du tog hand om han på bästa sätt någonsin. Hoppas han blir återställd och du kommer nog tycka det är skönt att få hälsa på honom, även fast det kommer vara jobbigt! Kram

    SvaraRadera