Sidor

söndag 30 september 2012

Försäkringar

Under denna sommar har det känts som att man inte har gjort något annat än att prata med försäkringsbolag och skriva på papper, skicka in, få nya göra om samma sak. Ja ni förstår nog vars jag vill komma.

Jag är väldigt dum i mina beslut vissa gånger och ibland önskar jag att min bekvämlighet kunna springa iväg och bara ta tag i vissa saker istället för att skjuta upp det.
Som ett exempel, Bavvan och Oscar hamna i samma hage en dag i vintras. Det blev tråkigt slut då båda hästarna blev sparkade rejält av varandra, täcken gick sönder, mycket blod och Bavvan blev sjuk.
Jag fick ta ut veterinären för att Bavvan fick lymfangit(ursäkta stavningen) i princip bara nån timma efter bråket med Oscar. Vi fick göra ett ordentligt såromslag och hon hade otroligt många sår som skulle hållas koll på och sen skulle hon få medicin sprutat i halsen i 5 dagar.
Jag är otroligt glad att hon blev frisk och att det inte blev någon hälta eller så.
Jag får räkningen av veterinären 3200 kr.

Då hade jag ett alternativ, skicka in en massa papper till försäkringsbolaget för att få ersättning. Jag har då en självrisk på 2800 vilket betyder att 400 kr hade jag fått av försäkringsbolaget.
400 kr är ändå nånting, men jag orkade inte skriva ut papper, skriva på och skicka in för att sedan få in 400 kr på mitt konto. Jag var för bekväm..

När Jossan åkte in för röntgen då veterinären trodde hon hade en spricka i hovleden och vi innan röntgen hittar en hovböld på veterinär kliniken. Så fick jag flera räkningar både från ATG och distriktveterinären. Detta fick jag ersättning för efter att min självrisk var betald. Varför gjorde jag det denna gång jo för att det handlade om större summa pengar.
Hon fick sedan akut fång, jour veterinär ringdes ut på en söndagnatt. Sedan blev det ett besök till som var dagen det beslutades om att få somna in...
Dessa räkningar kom sent, och när dom väl kom till brevlådan skicades dom direkt till försäkringsbolaget i väntan på ersättning. Får ett brev och ser på mitt konto att jag fått en liten summa pengar av bolaget. Det fattades dock 2500 kr..
Så jag läser lappen. Dom ger inte ersättning för: resa för veterinär, jour pengen, medicin, och inte heller såklart min rörliga självrisk..
Vilket då betydde att den summan pengar jag fick blev väldigt liten.
Så jag ringde upp och kollade varför. Då får jag veta, Jossan hade en vanlig försäkring med liv och vård summa. Men inte PLUS. En tillägsförsäkring som täcker ALLT. MEN jag hade den på Bavaria tydligen.

Här fick jag lära mig den hårda vägen, bita mig själv i arslet och tänka skyll dig själv din bekväma jäkel.
Jag fick betala denna månad en veterinär räkning på 4000 kr vilket är nästan 1/3 av min lön. Så nä nu är det slut på att vara bekväm och inte läsa eller ta reda på vad man egenltigen betalar för varje månad.
Slut för mig! Hej
Finaste tjejerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar