Sidor

lördag 29 juni 2013

Lite häst gör allting bättre

Sjukdomen har börjat ge med sig, feber fri tredje dagen och orkade tillslut ta mig upp på hästryggen. Så i förrgår var mister W lite stel men inte så konstigt efter 2 dagars vila. Men jobbade loss honom bra i sidorna och ville inte ta helt slut på mig själv så red 30 min på plan och resultatet blev bra. En mjukare häst med en trevlig bjudning.

Igår var jag lite piggare och tog därför ett längre pass på plan. Red först fram honom på fyrkanten och jobbade med Kyras fyrkant i skritt så att han skulle bli mer lyhörd för mina hjälper. La till därefter mitten på varje lång och kort sida en volt. Gjorde samma typ av övning i trav i båda varven. Sedan tog jag bort "vändningen" i hörnen och jobbade med vanliga hörn passeringar med fokus på min blick och min sits. När han kom mer fram till bettet så satte jag mig ned och red fram i galopp. Jobbade med samma övning som i traven. Men ändrade att vid varannan raksträcka tryckte jag på honom så att vi även skulle få honom mer framme och även jobba på övergångarna. I början var han inte riktigt framme och blev bekväm och la in lite avbrott i övergångarna men efter lite mer ridning från min sida så gick det betydligt bättre.

Sist men inte minst så blev det öppna första delen av långsidan, volt, ur volten rakrikta och trycka fram honom i en mellan trav. Ta tillbaka innan hörnet och kortsidan fick bara flyta på, samma sak på nästa långsida. En bra övning, inte så mycket krims och krams men en övning som innehåller det mesta som jag och Walle måste träna på förutom skolorna dom är han super fin och stadig i. Det är alla detaljer.

Nu ska jag iväg denna härliga kväll och ta ett pass igen på plan. Blir lite hårdare pass idag imorgon blir med bara mys tur. På måndag får han nya skor ÄNTLIGEN! Då ska vi klättra till veckan! :)

1 kommentar:

  1. Hästar gör verkligen livet bättre! :)
    Kul med klättring, önskar vi hade något bra backe i närheten, men det är väldigt platt här :P

    SvaraRadera