Sidor

torsdag 20 juni 2013

Nytt bett med nytt resultat

Igår kväll åkte jag som sagt till Ansmark för att träna för Erica. Hade med mig det nya raka bettet med fasta ringar som vi ska pröva oss fram med och se om detta är något alternativ för oss.

Han var lite tjurig när det kom till lastningen då vi skulle åka, men jag tror det bara var mer för att kolla om han kunde testa. Annars brukar han alltid gå in direkt.

Erica fick se oss på tävlingen i lördags och därifrån se oss från en annan sida. Vilket var väldigt bra för oss. Så därför satte vi på honom ett rakt bett. Redan från starten av träningen så skötte han sig super, fick mer i handen och han tappade inte kontakten med mig som han gör med det delade bettet jag har ridit på tidigare.

Vi jobbade väldigt mycket basic, grunder och egentligen väldigt "enkla" saker i andras ögon men svåra att utföra för oss som sitter där uppe. Iallafall så började vi att rida runt 4 kanten och hitta lite nya knep med min sits som måste stärkas och förbättras. Ett tempo där han fick rulla på både i trav och galopp utan några större krav mer bara att jag skulle fokusera på hur jag håller handen och sitter.

Gick vidare med lite skolor, som gick lysande. Var väldigt nöjd med hur han kändes och han verkade själv vara väldigt nöjd med det nya bettet. Jag upplevde honom mer ridbar och lättare att få kontakt med. Han blev mer följsam och Erica gillade resultatet enormt! Så detta ser ut som att de  verkar bli vårat nya bett.

En träning som igår är något som man behöver för självförtroendet och sin egen utveckling i ridningen. Vi kom ett steg fram i rätt riktning och nu hoppas jag på att nästa veckas träning ska kännas lika bra och att fler knappar hittas.


2 kommentarer:

  1. Vet flera hästar som gillar rakt bett så det är väl super om det funkar och du får en bättre kontakt i handen! :) Kul! Bara träna vidare, och ju oftare du åker iväg ju mindre kommer han nog testa dig.

    SvaraRadera