Sidor

måndag 17 juni 2013

Update kring tävlingen o helgen

Helgen är över och min häst var lika trött som sin matte igår efter en intensiv helg med tävlande, agerande tävlingsledare, kalas och ett stort migränanfall.

Under fredagen fick jag fint besök som sagt av en god vän som kom med sig medryttarhäst och övernattade hos oss. Vi red på kvällen och ja Walle var inte så lätt att kontrollera under ridturen. Men direkt vi började rida ett program så började han att slappna av och fokusera på mig. Och mest av allt, han lät mig komma ned på hans rygg.

Red igenom LA3an som för mig är ett riktigt svårt program nu när dom gjort dom nya ändringarna.
Men övning ger färdighet och vi kommer nog få fler chanser att rida igenom programmet.

Iallafall så blev det lördag morgon och vi lastade hästarna och tog oss iväg till klubben där jag ställde Walle i en spilta. Visste inte om det skulle gå, men han var så duktig och lugn hela dagen där inne.

Jag red under dagen 4 klasser, Khadir i LC och LB. Där han gjorde stora framsteg och vi red ihop 58% i LC och 59% i LB en 4e plats hamnade vi på i LC och i mitten i LB. Han har skärpt till sig och är mer fokuserad och visar ingen tendens att vilja fly därifrån som han gjorde första gången vi skulle starta i Skellefteå. Där fick vi även 49% .. som jag sa vi har gjort stora framsteg.

Walle var oerhört spänd på framridningen, han vägrade trava utan det vara bara skritt eller galopp som gällde. Vad jag än försökte med så började han galoppera eller stå på stället och studsa. Men väl ute på banan (framridningen var i ridhuset) så fick jag trava och han blev lugnare.
Han kändes okej, väldigt spänd men ändå ridbar. Slutade på 61,8% och hamnade på en 5e plats och en grön rosett fick följa med oss hem. En bra debut alltså.

LA3an.. ja vad säger jag om den. Piloten var trött och slut, fanns ingen energi kvar och jag var nära på att avbryta ritten då jag orkade ingenting. Och med ingen energi och ork från mig så blev Walle mer spänd än innan och då han är en häst som kräver sin ryttare och tillåter inte någon att "åka" på honom så blev det svårt. Så alla missar och den otroligt dåliga procenten tar jag på mig, bara mitt fel.

Men nu är det prövat på iaf, att starta så många klasser på en dag. Och det görs inte om. Så trött och slut har jag nog aldrig varit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar