Sidor

tisdag 26 augusti 2014

Framåt Framåt

Igår valde jag att utnyttja söndagens hoppträning. Ett dressyrpass på banan blev måndagens planering. Har tidigare upplevt att han är så oerhört mjuk o trevlig dagen efter man har hoppat. Vilket gjorde min planering mycket enklare.

Mitt fokus under passet låg på framåtbjudningen och galopparbetet. Red lätt ganska länge i traven och begärde tryck och framåtbjudning. Små upptagningar och direkt ur dom fram och mer tryck bakifrån. När han kändes framme och bra i handen gick vi in på diagonalerna för att jobba med skänkelvikning. Här tog det emot ganska fort och istället för att ibland lyssna på undan skänkeln så spände han till och låtsades bli rädd för något.  Red lätt igen och tog igenom det helamed understödjande för att få igenom sidorna och få han att vara undan mina skänklar. Detta funkade riktigt bra och efter skrittpausen så blev det galopp med lägningar på långsidan och upptag på kortsidorna. När båda galopperna kändes bra vände jag på diagonalen och red ett varv i varje sida i förvänd.

Jag hoppas vi är på rättväg och att när vi ska träna för tränare nästa gång så hoppas jag på att det kommer fram. Men självklart ser jag fram emot att få ännu mer verktyg för att jobba vidare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar