Sidor

onsdag 3 september 2014

Några pass

Dagarna går och jag har så fullt upp att jag glömmer bort att sitta här för att uppdatera er och mig själv om hur det  går. :)

Har några pass jag skulle vilja berätta om. Det ena var när vi red ut för att skritta ute i ca 30 min precis som min plan har varit nu att när jag rider ut så är det noll krav och bara hitta en sorts trygghet i honom. Han var ganska spänd och vid flera tillfällen ville grabben vända och springa hem. Men tjurskalle till Emelie så fick han aldrig övertaget och vi kunde skritta i skogen och faktiskt njuta av att få vara ute i naturen med en avslappnad walle. Jag prövade dock att trava sedan och det var inte lika lätt. Spänd häst  x 1000 så jag valde att vända och rida till ridklubben och tog intervaller längst fyrkantspåret på utebanan. Vilket gick riktigt bra och det var skönt att vi fick oss en uteritt på 30 min och 15 minuter galoppträning på ridbanan.

Under lördagen så hade jag planerat in att jag skulle inviga ridhuset för första gången sen vi flyttade till det nya ridhuset. Jag ville se mig/oss i speglarna och se hur hans form har förändrats. Och såklart min sits och hållning. Passet var riktigt bra och det var oerhört roligt att se skillnaden på hans form och för första gången på länge så växlade jag upp samlingen och bad mr W att sätta sig mer på bakbenen i galoppen och traven i mindre och större volter/rörelser. Mums så fin han var! Det här ska vi absolut fortsätta med!

Sen vill jag tacka Hanna för ett tips om att springa med honom ute. Vilket jag prövade för första gången i måndags. Sprang 30 minuter med honom och han var riktigt nöjd och avslappnad. Att ha matte vid sin sida som skyddar honom från allt som kan äta upp honom verkar funka. Förutom dom gånger han blir rädd då han bokstavligt talat försöker hoppa upp i knä på en. :)

2 kommentarer:

  1. Så sjukt bra med speglar! Önskar att vi hade ännu fler i våra ridhus :-P kul att det går bra för er! Fortsätt uppdatera!

    SvaraRadera
  2. Va kul de funkade att springa med honom! :-)

    SvaraRadera