Sidor

torsdag 7 augusti 2014

Första passet

Igår tog jag ut Walle på våran första tur i det nya stallet. Tog in honom i stallet där han fick gå in i boxen en stund. Stod lugnt och stilla trots att han var ensam. Plockade fram all utrustning och tog ut honom i gången. Vi pysslade på och under tiden vi va där kom två av dom andra hästarna in från betet och trots det och en massa spring av fler människor så stod han helt lugnt och stilla.

Valde att skritta till ridskolan och rida på utebanan. Han var ganska spänd för alla nya hus, ljud men promenerade på ändå. Väl inne på banan var min plan "övergångar, lång och låg, stretcha ut"

Så jag började i skritt med att rida väldigt många och tydliga halvhalter, halter och bakdelsvändningar. I traven kändes han toppen redan från start. Jobbade han väldigt låg i formen just för att komma igenom i hela kroppen i övergångarna så att vi inte hamnar i dragläget.
Red lätt länge och gjorde stora och små volter där jag satte in skritt övergångar på olika ställen i volterna och på spåret. Var väldigt noggrann med att övergången till trav skulle vara mjuk - balanserad - och framförallt direkt. Han var riktigt mjuk och fin.

Två hästar red förbi banan och då blev han spänd och ville inte fokusera. Det han gör då är att direkt du lägger om skänkeln eller ber om något så börjar han galoppera. Det jag valde att göra då var att gå in på diagonalerna. Rida lätt och jobba honom i bananöppna. På så sätt få honom mer undan skänkeln och få honom att fokusera på mig än att stressa upp sig för små saker. Positivt resultat! Det är nog första gången han var så "lätt" övertalad att släppa sina tankar och fokusera på matte i sadeln.
Efter detta kunde jag sitta ner i igen utan problem. Hade en väldigt fin takt och känsla under hela passet.

Galopparbetet blev lite av och på till en början. Fina fattningar och sen från ingenstans kom det några bocksprång. Försökte tänka ett steg längre och tryckte på honom lite mer och red runda kortsidor och raka långsidor. Jag ville inte ha mer energi bara längre kliv genom kroppen och formen fortfarande lång och låg. Tog ett enkelt byte när vi skulle byta varv och det var klockrent. Spände inte upp utan kom bra i handen och skrittade genom fint och bara flöt in i den nya galoppen.

Så här kommer min plan se ut framöver. Mjuka rörelser och få honom ännu mera loss i sidorna. Ska bli kul att visa honom på träning framöver så man får höra om man har tänkt rätt eller måste tänka om.

1 kommentar:

  1. Kul med flytt! Låter som ett bra pass, tror du tänker rött iaf med hur du beskriver : ) fortsätt du på samma sätt och var bars konsekvent så ska du se att han snart slappnar av :)

    SvaraRadera