Sidor

måndag 15 oktober 2012

Tålamod tålamod

Mm, det är väll vad jag verkligen har jobbat med den senaste veckan. Oscar har varit otroligt spänd och dummat sig när vi ridit om ni har läst ett tidigare inlägg så hänger alla med. Som jag berättade då också var att vi bytte bana lite. Jag jobbade honom från marken för att få honom mer hos mig och lyssna på lilla jag som står där nere vid hans sida. Detta har funkat otroligt bra! Jag har även ringt till en god vän som är van hästar med mycket "för sig" för att veta om det är något som inte stämmer, så som smärta, väder å vind, testing ja allt möjligt. Och vi spånade på samma  faktorer. Under veckan som gått så har han strulat vid samma ställe varje gång. Så jag red åt andra hållet. Han var helt otrolig, hur snäll som helst och gick som en klocka. Så att han har ont någonstans kommer längre och längre ner på listan. Han är väldigt spänd när det börjar mörkna på em/kvällarna. Så har börjat rida med när det är ljust och det går riktigt bra. Har jobbat han i princip varannan dag dem senaste 6 dagarna med att promerna förbi det jobbiga och jobba honom med att kunna stanna, backa, gå fram precis när jag  ber om det från marken. Han är riktigt duktig och som jag kan se på hans reaktioner så ser man hur han verkligen får tänka. Han gillar att få jobba och det ska hända saker annars blir han uttråkad.

Så vi är på god väg och det känns skönt. Var precis ute i regnet och mötte upp Linnea som red Bavvan. Gav henne lite tips och råd och det var skönt med sällskap på vägen hem.
Både Linnea och Rebecka har gjort stora framsteg med Bavvan. Hon är inte tvär enkel och dom försöker verkligen. Men vilken ögon tjänare denna donna är. En kompis sa idag "du kommer aldrig göra dig av med den där donnan". Nä verkligen inte, hon kommer att stanna här tills hon somnar in. Hur mycket jag än älskar Oscar och vet att han och jag kan komma långt inom själva sporten. Så har jag aldrig träffat ett sto med sån personlighet och sån tillgivenhet till en människa. Hon är så speciell och om jag kunde få välja så hade jag önskat att hon hade mer att ge på tävlingsbanorna, för hon är så otroligt rolig att träna och rida hemma. ALDRIG nå strul. Allt hon gör så som en bock, ett tjut eller att hon kan stanna när jag begär lite jobb, så säger hon till mig att "matte låt mig va" jag fixar det här utan att du ska va på mig hela tiden. Underbar det är vad hon är!

Har också rakat Oscar. Det gick jätte bra, lite dans fram och tillbaka till en början. Sen rörde han sig previs när jag skulle göra en linje så han fick en annan konst rakning är vad som var tänkt. Kanske inte världssnyggt men det duger för oss :) Jag är inte så konstnärlig av mig så =P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar