Sidor

lördag 20 oktober 2012

Svar på fråga

På fredagar håller jag en dressyrsatsning på klubben. Igår var det 14 ekipage som var med och vi hade träningar från 5 till 20:30 Det är riktigt roligt att få stå och lära ut det men själv har lärt sig under alla åren. Jag är dock nogrann med att om det dyker upp ett problem som jag inte känner att jag kan lösa med ett ekipage, så ber jag om råd av andra tränare med mer erfarenhet. För något som är otroligt viktigt för mig är att jag hjälper dom till en bättre ridning, jag hjälper dom till att kunna gå in på en tävlingsbana och vara välförberedd. Jag hjälper dom att få kontakt med sin ponny/häst och att hela tiden jobba dom på rätt spår. Oftast brukar jag fråga min egna tränare om råd om jag känner att jag vill höra om jag tänker rätt osv.
Vilket jag tycker absolut att man ska göra. Va inte rädd att ta hjälp av andra och tro inte att man är duktigare än vad man är. Fråga en gång extra istället!

Iaf, jag har fått 2 frågor under dessa fredagar.  Som jag tänkte att jag skulle vilja svara på här, har redan svarat dom som har frågat men vill ta upp frågorna så att fler kan ta del av mina tankar.

Fråga 1
Kan man rida dressyr/träna dressyr i en hoppsadel?

En fråga som jag blev lite fundersam över att höra, varför skulle man inte kunna träna dressyr i en hoppsadel. Visst man får inte alltid den ultimata sitsen, du får inte det stödet du behöver i sadeln för att få just den lodrätasittsen, men jag tycker absolut att man kan träna dressyr i en hoppsadel. Det finns ingen regel som säger att man måste ha både en hoppsadel och en dressyrsadel. Det blir vad man gör det till. Det enda jag tycker man ska tänka på om man tränar i en hoppsadel att inte träna dressyr i sina hoppläder. Tänk på att länga ut sina läder lite, så att man tränar sina ben med längre läder. Lätt att man kryper ihop och blir något kort i sina muskler om man rider med för korta. Tänk på att som så många redan vet att dressyren handlar om att komma ner på hästens rygg.

Fråga nummer 2
Varför får man inte tävla hoppning med dressyrspö?

En fråga jag inte vet svaret på, men mitt svar är att man ska inte behöva dressyrspö för att få sin häst att hoppa. Om det är det enda medlet till att få hästen över ett hinder så är det något annat som fattas i ridningen, kontakten med hästen. Är absolut ingen hoppfantast men det jag själv har utfört i hoppningen och det jag kan så känns det som att det handlar om något helt annat som måste tränas och stärkas för att hästen ska hoppa.

Mina tankar, behöver inte hållas med. Men skönt att få skriva av sig lite om saker som finns i ens huvud.
Vill säga grattis till min fina vän Anna som red sin första godkända Medelsvår B idag med sin fina valack! Grattis Anna :)

1 kommentar:

  1. Tack så mycket! Vad du är gullig :) Vi saknade dig på tävlingsbanan i helgen! Hoppas du kommer till vännäs... :)

    SvaraRadera