Sidor

lördag 27 oktober 2012

27 Oktober

Hårt i backen, halt och hästarna har inga broddar = det är en väldigt begränsad ridning. Men idag red jag på åkern och där hittade jag en plätt som faktiskt gick att rida mer ordentligt på. Så det var på tiden! Blir att köra in hästarna till ridhuset 1-2 gånger i veckan nu några veckor framöver tills det kommer snö så man kan rida mer ordentligt hemma. Hästarna skos nästa vecka så då borde det bli bättre också.

Har efter många år med återkommande problem med ryggen tagit tag i det då det nu i ca 3 veckor har varit kaos. Så jag var och fixade i torsdags efter jobbet. Resultatet var ett snett bäcken.. skillde 2 cm på mina ben. Ont gjorde det och idag och igår har jag varit otroligt öm. Så det blev kortare pass.

Oscar och jag hamnade i botten här hemma. Hans beteende blev ett stort problem med ridningen under vardagen så jag började tänka och fråga vad andra tror att det kan vara . Jag har hela tiden trott att det är test och att han är fjantig. Sånt beteende som jag kan ta ur andra hästar. Men Oscar är för känslig i huvudet, han är otrolig ömtålig och när jag fått upp ögonen för att han faktiskt är rädd för en sak så började jag tänka efter och hans beteende började när han fobi kom på plats. Så vi har fått börja om litegrann, han känner sig inte helt trygg med mig på ryggen då han är spänd och väntar på att jag ska bli arg. Så nu har det varit mycket promenader förbi det jobbiga, för att sen hoppa upp och inte pressa oss så mycket utan bara hitta harmoni. Mycket godis och mycket mys. Vilket har redan efter några dagar resulterat i att för varje dag som går så är han mindre spänd under ridturerna.
Härligt. Så detta tar jag på mig själv helt å hållet. Läxan jag fick - Tänk in dig i din häst situation. Varför reagerar dom på detta? Hur skulle jag ha reagerat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar