Sidor

onsdag 19 oktober 2011

Signe Monroesdotter

Har ju berättat att jag har varit sugen på att börja rida andra hästar för att få mer erfarnhet och pröva mig fram för att veta vad jag vill ha för häst och vad som passar mig. Jag fick lov att sätta mig upp på en av ridskolehästarna för 1 vecka sen då hon hade väldigt mycket överskottsenergi och dumma sig lite.
Men efter 5 minuter på hennes rygg va hon som en ny häst.

Lite hjärngympa gjorde mycket på henne. Hon va framåt, arbetsvillig och super trevlig så jag blev självklart sugen på att pröva henne igen.

Vilket blev igår. Hon gick bara 1 pass under kvällen så jag red henne efter sista lektionen. Då va hon ju redan varm från tidigare ryttare så jag satte upp och red henne ett bra tag i skritt för att känna och klämma lite på henne. Böjde och ställde åt båda hållen, flyttade bakdelen inåt och utåt. Flytta för skänkeln åt båda hållen och självklart halter. Basic!

Sen trav och jobbade henne på 3 serpentinbågar. Där jag ville känna hur hon svarade i bågarna i båda hållen. Märkte direkt att i vänster varv vill hon gärna komma in med rumpan för att komma undan, men är lätt att korrigera tillbaka. Dock måste man tänka på de hela tiden så hon skjuter in rumpan direkt hon får läge. andra varvet va hon kanon. Super trevlig. Satt som klistrad i sadeln på henne trots att hon är stor och rör sig mycket större än bavvan. Hon har en egen motor som jag gillar, hon försöker hela tiden göra rätt och ibland kan hon till och med va lite överambitiös. Tog lite galopp i båda varven, red en fyrkant men med runda kortsidor. Tränade på att öka och minska och inte fastna i handen som jag har en tendens till.
Avslutade passet med lite diagonala slutor som hon va klockren med, lite lägre i formen och även öppna fick prövas.

När passet va klart va jag riktigt nöjd. Fick en annan gnista till att vilja träna mer. Den har som inte funnits där på ett bra tag nu. Ska rida Signe på tisdag för mina elever. Kanske kan ha någon som tar lite kort kan va kul att se :) Hon är bara 6 år lilla gumsan men stor och fin.

En bild kommer här, lånad av sikeås hemsida :)


Nu ska jag iväg och motionera Bavvan sen iväg 500 m bort och rida Orujo VII P.R.E hingsten!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar