Sidor

torsdag 11 juli 2013

Flexibilitet

Att ha en planering att stå på är både roligt och inspirerande. Som ryttare och hästägare får man lära sig att vara flexibel och kunna ändra sitt tänk om man stöter på problem eller att ens plan och tid för dagen fungerar riktigt bra och man kan använda sig av den övningen/upplägget fler gånger.

För mig blev allting omkastat redan i tisdags. Måndagens plan med jogg och bara ett lugnt pass ute i skogen gick riktigt bra. Walle behöll lugnet och var väldigt trevlig under ridpasset som inte varade längre än 40 min. Efter en vecka sedan skoning hade han lyckats ta av sig en framsko under tisdagen, vilket inte kunde åtgärdas förrän på onsdagen. Så ett pass ute på vägarna och i skogen med fokus på bjudningen och övergångar blev inte alls då W blir öm av gruset. Så istället ändrade jag planeringen och red ett pass på gräsplanen. Men självklart började det spöregna och inte för att det gjorde mig något. Men underlaget blev halt och W var väldigt spänd. Men jag ville verkligen få igenom min plan med att komma till något sorts resultat från min planering.
Så jag väntade ut honom. Bad om stöd och sug i handen och bara rullade på med små enkla saker som att ställa utåt, hålla kvar och ställa om utan att lätta av så att han får ge efter först.
När detta funkade och han började slappna av i både huvud och nacke så kunde jag fortare komma till ridningen jag ville åt och i slutet av passet hade jag bättre övergångar men inte riktigt den bjudningen jag ville ha.

Igår tog jag istället efter att skon var på igen tag i planen som var tänkt på tisdagen från början. Samma tänk men ute i byarna. Denna gång var han mer på än av. Och det vara svårt att få honom att komma till ett mellan läge. När han fått göra av med en hel del energi och huvudet lugnat ned sig fick jag till fina övergångar till galopp-trav-galopp. Bjudningen var bra, men det här med att galoppera rakt och fint utan diken eller kanter får vi träna mer på.

Ikväll skulle planen vara att åka på en sadelutprovning. Men självklart är det punktering på transporten då jag kommer hem från jobbet och reservdäcket har inte kommit än.
Surt men istället rider jag ett dressyrpass på gräsplan som nu är torr och mer ridbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar