Sidor

måndag 21 januari 2013

Uppsala

Kom hem igårkväll efter flera härliga dagar i Uppsala tillsammans med goda vänner och en underbar stad.

Hade bokat in 3 provridningar, men en av hästarna blev såld dagen innan. Vilket var synd då det var favoriten efter att bara ha läst och pratat med ägarna om deras hästar. Så jag letade efter en 3e häst att provrida, men tänkte att jag börjar med dom 2 som jag hade bokat in.

Den första provridningen blev på fredagkväll. Det var ett litet fuxsto f - 05. e for feeling. Ett sto med goda kvaliteér och fin extriör. Men en tjej som var otroligt grön och efter i sin utbildning. Under provridningen så var hon väldigt ostadig och hoppade runt direkt hon inte förstod vad jag menade. Hon hade stor härlig galopp och traven var framåt och hade en god takt. Jag gick därifrån med en god inställning. Jag hade valt ut henne trots att jag visste att hon inte var färdigutbildad. För mig var hon nästan för grön, mycket som fattades.

Nästa häst var något annat. Ett 14 årigt sto efter Cortez. Hon har tävlat upp till 1.30 i hoppning. Ej tävlad i dressyr men då jag vet av fler hästar e Cortez i umeå trakten så var jag nyfiken på hur denna tjej var.
Så jag åkte dit, fick göra iordning henne hon var super snäll. Stod som ett ljus fina ben vackert huvud lugna ögon. Fick höra flera gånger att dom inte tycker att hon är en enkel häst så jag hade ingen aning om hur det skulle gå. Hon var oerhört pigg men väldigt härlig att rida. Bra gung bak, mycket bakben och en riktigt bra takt. Vi gjorde skolorna skänkelvikningarna o en massa byten! Galoppen var lite svår, hon var väldigt känslig och det kan krävas mycket fokus om man ska rida henne. Men jag gillade henne jätte mycket. Jag kände efteråt att jag vill ha en häst som är klar och inte en unghäst som har flera år bort innan man är där man är idag. Jag är inte redo att ta steg tillbaka jag vill framåt och fortsätta där jag är idag.
En av delarna från provridningen. Detta är den första som filmades, lite suddig men helt ok!

2 kommentarer:

  1. Trevlig! Finns det filmer på galoppen också? :)

    SvaraRadera
  2. Trevlig galopp, såg lite stark ut ibland men kan nog bli fin. Hur är den på tränsbett? Och känns den fortfarande intressant nu när du funderat lite? :)

    SvaraRadera