Sidor

fredag 11 januari 2013

Hon är inte ung längre

Min lilla Bavaria har gått o blivit gammal. Hon blir 17 år efter nyår och det är nu jag börjar märka av att hon blir äldre. Varför? Jo, med Bavvan har man aldrig kunnat låta henne gå på fri tillgång på mat. Bara ett strå av hösilage så sväller hon som en ballong. När vi tränade och tävlade regelbundet så hade jag alltid ett problem med att hålla hennes vikt. Hon hade så lätt för att bli tjock. På sommaren så kämpade jag med att hon skulle gå på magert bete då hon även där sväller för det minsta lilla strå hon får i sig. Sen är hon ett matvrak och det gör inte saken bättre. MEN
Nu bara på sista månaden så har gumman tappat vikt. Och när hon tappar vikt så ser hon ut som en giraff, hon ska ha fett på kroppen för att få fram sina bogar och stora rumpa. Nu tänker ni alla, har du kollat mask? Ja det har jag, svar negativt. Så nu går hon på fri tillgång på hösilage hela dagarna och redan efter 2 veckor börjar hon komma tillbaka i kroppen. Men jag har valt att ställa av henne till en viss gräns. Då jag vill nu att hon ska äta upp sig och bli tjockare för att sen jobbas rätt med dom rätta musklerna och göra om fettet till mer muskler. Bavvan har lätt att bygga både på gott och ont. Jobbar hon inte med överlinjen regelbundet så kommer underhalsen på nolltid. jobbas hon inte med höjdrygg blir hon sänkt i ryggen. Man ser så tydligt på hur hon rids och tränas. Och hon är inte lätt att rida, jag tycker väl det, men jag märker mer och mer att andra som rider henne inte har det lätt. När man tror att hon går på tygeln ex, så är fortfarande underhalsen spänd och hon har inte kommit fram ädelt till bettet. Vilket gör det svårare om man inte har känslan över hur det ska kännas. Så nu ska jag direkt jag går på ledighet, sätta igång henne igen. Rida henne varenda dag under ledigheten för att komma igång. När Oscar åker kommer hon att bli min stand in. På vilket sätt kan jag berätta mer om sen.
 
Så lilla B som inte är ung längre har bara börjat ha det lite svårare med att komma upp i vikt när åldern kommer. Egentligen inget ovanligt, bara ovanligt då hon egentligen brukar vara känd för att vara med föl trots att det är tomt i magen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar