Sidor

torsdag 18 april 2013

Varför bry vi oss om det negativa och inte det positiva?

Som tränare så står man inför många olika situationer, man möter många olika människor och får en relation med eleverna och deras familjer.

Jag älskar att träffa nya människor, att kunna hjälpa personer med sin ridning och få en känsla tillsammans med sin häst. Att kunna få bort meningen "han är så dum" "han gör aldrig som jag vill" till att visa hur mycket som inte sitter i hästen. Och istället hur mycket som sitter i oss. Vad vi gör och säger i våran kropp.

Men förutom det så får händer det då och då att det finns lovers and haters.. så är det väl med allting. Alla kan inte tycka om det man gör och säger, alla kan inte heller gå hand i hand med varandra. Det köper jag. Jag kan ta kritik för någonting som jag har gjort fel eller behandlat någon illa utan att det kanske var menat. Men jag klarar inte av att få ta skit och konflikter om saker där jag står och inte har gjort någonting alls för att förtjäna det som jag blir utsatt för..

Sen jag bytte klubb så har jag tagit mycket mer ansvar, blivit huvudinstruktör på ridskolan. Tagit emot ännu mer privatekipage som jag tränar varje vecka. Så mycket att jag ibland inte ens hinner med mitt liv på sidan, vilket är självklart något jag får skylla mig själv för. Men jag tycker det är så roligt! Att då veta att man ställer upp för så många, skjuter upp sitt egna liv en stund och lägger all fokus och energi på andra. Försöker verkligen vara till hands hela tiden och sen få en massa skit om att jag inte ställer upp och favoriserar inte prioriterar. Nä vet ni vad! Det är det sista jag gör och varför är jag så dum som tar åt mig vad en person säger som är negativt om det man gör och inte lyssnar istället på vad kanske 10 andra säger som är så positivt och gör ens dag! Jo för att man vill att alla ska vara nöjda och glada. Och jag känner väl att, då jag inte lyckas med det så har jag misslyckats som tränare.
Det kanske inte är så, men så är känslan. Så ledsamheten och besvikelsen blir stor när man får höra dessa saker. Då jag själv hela tiden försöker göra allt för mina elever!
Det är ju faktiskt på grund av dom som jag vill ta C tränar licens och fortsätta utbilda mig.


2 kommentarer:

  1. Det är ju det som är det sjuka, att ju mer man engagerar sig desto större chans att det blir skitsnack.... Alltid någon som inte är nöjd eller tycker att man skulle ha gjort mer "för Anna hon styr ju upp allt...." Så sjukt skönt det har varit för mig att byta klubb till en där jag inte behöver vara så engagerad, även fast jag egentligen älskar det, så har jag verkligen behövt ett break för det är ju nästan så att man går in i väggen för hur mycket man ställer upp. Och sen så får man ganska lite uppskattning just för att alla är van att man finns där. Bränn inte ut dig för någon annans skull....

    SvaraRadera
  2. Du är min bästaste tränare som ställer upp i vått och torrt. Och som hjälper mig att utbilda min ögonsten Khadir. Tack bästaste Emelie!

    SvaraRadera