Sidor

söndag 21 april 2013

Övning ger färdighet

Ja mina vänner, vad kan jag säga om denna dag. Mer än att jag är såååååå lycklig och glad!

Från förra träningen för Erica var läxan att rida han med väldigt lite ytter för att få honom bättre i bogarna och mer loss i sidorna. Han ska komma fram och förbi med sina framben och hade på träningen sist väldigt svårt att vara placerad med bogarna. En låsning syntes i vänster bak och läxan där var att jobba honom lång och låg och stretcha efter varje pass.

Jag har under dessa 3 veckor som har gått verkligen lagt manken till och jobbat och jobbat. Ridit mina jäkla banan öppnor, jobbat mycket med att galoppera och få loss honom i sidorna. Begärt mer tryck i traven, ridit lätt 80% av alla ridturer. Har verkligen jobbar efter vad vi behövde träna på. Några gånger har man kommit hem och känt att fy bubblan vad svårt det här är.. är han för mycket för mig, har jag gjort ett dumt val? Och samtidigt har man många gånger kommit tillbaka i stallet och känt att "fy fan vilken underbar häst jag har hittat"

Så vad säger magen, huvudet och hjärtat idag?

Jag är så nöjd och glad över denna träning. Red på kandar som gör det mycket lättare för mig och han att hitta varandra. Vi fick till en bra trav, en god takt. Tränade på att hitta mina halvhalter som räcker för honom där ingenting kommer från handen utan allt i sätet. Vi jobbade med att hela tiden placera mina händer rätt för att få mer balans i min sists och vilken känsla jag fick! Genom hela träningen hade jag ett leende på läpparna och bara en underbar känsla. Jag kom ned på min häst och vi kunde glänsa!
Erica berömde mig för det arbete jag lagt ned på honom dessa 3 veckor som varit och sa att det syns att det har hänt saker och ting. Det värmde! Då vet jag att trots att det har varit kämpigt så har det gett resultat. Och nu är vi på g. Så nu ska vi fortsätta med samma jobb men lägga in lite mer samling väldigt korta korta stunder i passen för att fortsätta stärka honom.

Red även Khadir, araben jag utbildar och ska tävla. Han var så otroligt fin. Det var riktigt roligt att komma till den ridningen med honom som vi gjorde idag. Vi jobbade med att länga stegen i både trav och galopp. Vilket resulterade i en väldigt fin form, känsla och bra framåtbjudning. En bra grund att stå på när vi ska ut på tävlingsbanorna.

Hade en fundering kring mitt tävlande med Walle. Dom tipsen och hur jag kommer att tänka får ni ett annat inlägg.

Filmer på både Walle och Khadir kommer senare :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar