Sidor

fredag 9 november 2012

Vilket sätt är rätt

Vet inte hur många gånger jag har diskuterat med mina hästvänner om vad som är rätt väg att gå för att korrigera och rätta en häst i hanteringen från marken. Vi kommer alltid till samma svar att det handlar mycket om vad hästen har för huvud.

Är dom känslig? Eller hårda?
Eller är dom lite av varje?

Alla har hört talas om "fuxston". Jag måste nog säga att dom har ett hemskt rykte efter sig. Det sägs ju att röda hästar är en aningens märriga och allmänt inte roliga att hantera. Det sägs även ofta att dom är speciella i ridningen, lite mycket att säga till om. Väldigt energiska osv. Om det är en myt eller inte tänker inte jag sitta och skriva om, utan jag berättar bara det jag själv har hört genom åren, sen om jag tror på det. Nja, jag har haft hand om ett fuxsto som var otroligt speciell i ridningen. Men jag tycker dock inte att det hade något att göra med det faktum att hon var en fux. Det var mer om hennes bakgrund.

Hur som helst, en häst som Oscar med ett otroligt känsligt huvud reagerar väldigt extremt på korrigeringar, från marken och ryggen. Han reagerar om man höjer rösten åt en annan häst i stallet. MEN det är inte bara negativt med det. För att jag har under alla år fått visa hästarna trots att jag är liten så finns jag här och jag bestämmer över dom. Jag har varit bestämd och verkligen visat vars skåpet ska stå. På alla hästar jag har varit kring genom åren har detta funkat då dom hästarna har haft hårtpsyke så är det en utmaning att jobba helt tvärtom med en häst med en väldigt känslig sida och behöver korrigeras mjukt och lugnt.
Jag måste säga att detta sättet gillar jag, det funkar bra på bavvan också och det blir en annan harmoni tsm med hästarna. Nu får ingen tro att jag skriker å gormar, slår mina hästar för det är inte så jag menar. Det jag menar är att med ett större och kraftigare kroppspråk har jag fått lov att använda med andra hästar och nu behöver jag inte använda så mycket kraft.

Men jag tycker det är bra att man kan jobba med båda sätten. För det finns dom hästar som faktiskt bara kör över en. Bryr sig inte att man står där. Red en sån unghäst för 7 år sen tror jag det är. Hon testade och testade och testade, minns det så väl när ägaren bara sa "jag går upp på läktaren så får du känna efter själv"
Hästen skulle träninga in mig i dörrar, hon skulle gå över mig när jag stod på sidan, hon skulle kasta av mig. Hon visade absolut ingen respekt mot mig över huvudtaget. Så lilla jag med en häst på nästan 170cm som verkligen bara sket fullständigt i mig fick verkligen visa att här är jag och du ska lyssna på mig. Så jag hoppade upp och varenda gång hon försökte göra sina språng för att få av mig från skritt eller trav så tryckte jag henne framåt i full fart för att inte låta henne tro att hon skulle få mig att sluta rida. Efter ett tag, kom hon på att hon kan vinna den situationen så hon i bocksprånget som jag bankade på framåt, tog henne tillbaka till arbete då bockade hon igen igen och igen då när inte skänkeln fungerade längre tillsammans med röst så la jag in motivation pinnen (spöet) Då blev hon ställd och gav sig en stund började igen och jag la till spöt och hon gav sig gick framåt och sen hade vi haft våran diskussion klart. Det var inte ett snyggt ridpass det var inte något som jag skulle göra med alla hästar, det är inget som funkar heller på alla hästar. Men på denna donna som var så hård i psyket och ville ta över. Var jag tvungen att ta ner henne. Ägaren kom ner från läktaren, jag tänkte aha nu får jag kanske skäll. Hon sa "bra jobbat, jag kände att du var tvungen att få ta er igenom det där utan att jag sa något" Men nu tror jag inte att ni kommer ha problem.  Vilket vi inte hade. Var medryttare på henne i 4 månader innan hon flyttade. Red henne 2 gånger i veckan och hon var så trevlig på slutet. Blev till och med tillfrågad om jag ville köpa henne 3 månader efter att dom hade flyttat då hon skulle studera och hade inte hittat någon som klarade av henne.

Så egentligen det jag vill få fram, är att man måste se skillnaden på hästarnas psyke och deras sätt att göra sina "hyss". Är det rädsla, är det dumheter, är det deras sätt att ta över och vara flockledare.. Jag tror ni förstår. Men jag kan iaf säga att det är skönt att få lära sig att jobba med båda sidor. Så man har så många verktyg som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar